Az irodai humán erőforrás hatékonysága

A racionalizálásra, a hatékonyságnövelésre, továbbá az optimalizálásra tett különféle kísérletek az irodai környezet és tevékenység szinte már minden területét elérték. Ugyanakkor a humán erőforrás, mint az irodai tevékenység legfontosabb, ám egyben legérzékenyebb tényezője tekintetében számos kérdés merül fel:

  • Cégvezetőként van információja arról, hogy a rendelkezésre álló irodai humán erőforrás hatékonysága, kihasználtság milyen valójában?
  • Cégvezetőként mindent megtesz annak érdekében, hogy a rendelkezésre álló irodai humán erőforrás a lehető leghatékonyabban végezze munkáját?
  • Cégvezetőként tett kísérletet a rendelkezésre álló irodai humán erőforrás tevékenységének racionalizálására, optimalizálására?

Ahhoz hogy választ kaphassunk a feltett kérdésekre, távolabbról kell indítanunk a gondolatmenetet és cégvezetőként a további kérdésekre kell választ adni:

  • Mit gondol, a rendelkezésére álló irodai humán erőforrás racionalizálható-e vagy sem?
  • Tudja hogyan valósítható meg a racionalizálás?
  • Mit gondol, mérhető az irodai humán erőforrás tevékenységének hatékonysága?
  • Méri ezt a hatékonyságot?
  • Értékeli a mérések eredményeit?
  • Ismeri a beavatkozási pontokat és lehetőségeket?
  • Tudja, hogyan kell beavatkozni?
  • Mer beavatkozni?

A válasz röviden: nem. A kérdések többségére a cégvezetők válasza nem, vagy nem tudják a választ. Ez megdöbbentő. Megdöbbentő, hogy milyen kevés információval rendelkeznek a rendelkezésükre álló irodai humán erőforrás tevékenységéről, annak folyamatairól, tényleges kihasználtságáról és hatékonyságáról, továbbá annak méréséről, értékeléséről, valamint a viszonyítási és beavatkozási pontokról. Mindezekről a cégvezetők többségének se fogalma, se információja nincsen.

Sőt, meglepő módon nem csak a válaszokról nincs fogalmuk, hanem magáról a jelenségről sem. Nem csak azt nem tudják, hogy ezzel a kérdéssel hogyan foglalkozzanak, milyen lépéseket tegyenek, hanem annak sincsenek tudatában, hogy egyáltalán lépéseket kellene tenniük. Vagyis nem csak önmagában a jelenség rémisztő, hanem maga a vezetői információhiány is.

Azonban ezt a hiányosságát nem hibaként vagy versenyhátrányként kell értékelni. Sokkal inkább lehetőségként, ami megfelelően kihasználva hozzájárul a cég termelékenységének és hatékonyságának javulásához, végső soron profitjának növeléséhez.